اول از همه ميخواهم براتون بگم كه ، انتخاب رنگ مناسب براي طراحي وب سايت يكي از چالش ترين و مهم ترين در طراحي سايت است چون كه انتخاب درست رنگ ها باعث جذب كاربران ميشود.
واقعيت اين است كه همه رنگ ها ، مناسب وب سايت ها نيستند بنابراين اصلي ترين كار اين است كه رنگ هاي وب سايتمان به رنگ هاي لوگو و برند ربط داشته باشند .
رنگ ها مي توانند به كاربران احساسات بدهند مثل شادي ، شور ، هيجان و ... !
شركت هاي بزرگ رنگ هاي تصادفي انتخاب نميكنند بلكه با توجه به خدمات ومحصولاتشون رنگ هايي انتخاب ميكنند كه به كاربران احساسات بدهند و ترغيب كنند !
رنگ برند بايد با توجه به استراتژي هاي برند سازي و بازاريابي انتخاب شود.
مهمترين تاثير رنگ ها ، در پيامي است كه انتقال ميدهد.
رنگ ها بسيار قدرتمند هستند و نه تنها روي احساسات افراد تاثير مي گذارند بلكه در رفتار آنها هم نقش دارند.
پس قصد داريم در اين مقاله ،در مورد رنگ ها و احساسات و همچنين ابزارهاي براي انتخاب رنگ ها صحبت كنيم پس تا انتها با ما باشين.
احساسات رنگ ها
رنگ هاي مشكي :
قدرت ، لوكس ، شكوه ، امنيت از احساسات مثبت اين رنگ هستند.
معمولا براي خدمات و بازاريابي برند هاي لوكس مي باشد تا حس قدرت به مخاطب القا كند.
رنگ هاي سفيد :
بهداشت ، پاكي ، وضوح و سادگي از احساسات مثبت اين رنگ هستند.
معمولا اين رنگ براي خدمات بهداشتي استفاده مي شود.
رنگ هاي خاكستري :
بي طرفي ، سادگي ، آينده نگري و عقلانيت از احساسات مثبت اين رنگ هستند.
بيشتر براي در ارتباط با صنعت ، تكنولوژي ، بازرسي مي باشد.
رنگ هاي قرمز:
احساسات تند و شديد، انرژي ، هيجان ، جرات از احساسات مثبت اين رنگ هستند.
معمولا براي ايجاد فوري در افراد براي اقدام به خريد استفاده مي شود.
براي وب سايت هاي سرگرمي ، اسپورت ، تبليغات غذايي مناسب است.
رنگ هاي صورتي:
جذابيت ، پاكي ، عشق از احساسات مثبت اين رنگ هستند.
معمولاا براي ارائه خدمات و محصولات بانوان استفاده مي شود.
رنگ هاي آبي :
اعتماد ، امنيت ، ارتباطات ، دوستي از احساسات مثبت اين رنگ هستند.
معمولا براي بيزنس ها استفاده مي شود تا حس اعتماد و امنيت را به مخاطب القا مي كند .
رنگ هاي بنفش :
ثروت ، موفقيت ، اصالت از احساسات مثبت اين رنگ هستند.
رنگ بنفش حس آرامي براي افراد ايجاد ميكند.
رنگ هاي سبز
سلامت ، هماهنگي ، آسايش از احساسات مثبت اين رنگ هستند.
رنگ سبز اثر آرام بخشي بر افراد ميگذارند
رنگ هاي زرد:
اعتماد به نفس ، صميمت ، جواني ، خلاقيت از احساسات مثبت اين رنگ هستند.
اين رنگ بيشتر براي جلب توجه استفاده ميشود و بهتر است رنگ زرد در وب سايتمان زيادي استفاده نكنيم
رنگ هاي نارنجي:
صميمت ، شور ، سرگرمي از احساسات مثبت اين رنگ هستند.
رنگ نارنجي براي وادار به دست به كار شدن است يعني ترغيب به خريد يا دنبال كردن !
حتما براي رنگ لوگو و برند وقت بيشتري بگذاريد و رنگ هايي انتخاب كنيد كه به كسب و كار شما جور باشد و هيچ وقت عجول و زياده روي نكنيد.
قبل از انتخاب رنگ ، حتما هدف از انتخاب رنگ خود را مشخض كنيد
مثلا از خود بپرسيد كه :
محصولات يا خدماتم براي آقايان است يا براي بانوان؟
براي افراد پر انرژي و هيجاني است يا براي افراد سطح بالا؟
براي افراد هيجاني است يا براي افراد آرامش ؟
معرفي ابزار ها جهت انتخاب رنگ
وب سايت هايي معرفي ميكنيم تا شما با ديدن اين تم رنگي ها به راحتي انتخاب و استفاده كنيد.
Colordrop.io
Colorhunt.co
Colorion.co
Webgradients.com
Colormind.io
نكات مهم براي داشتن رنگ مناسب
- حتما رنگي را انتخاب كنيد كه معرف شخصيت برند شما باشد.
- اگر از تركيب رنگ ها استفاده مي كنيد بيشتر از 2 تا 4 رنگ استفاده نكنيم و هميشه يك رنگ اصلي مد نظرمان داشته باشيم .
- براي دكمه هاي سايت از رنگ هاي متضاد استفاده كنيد تا بيشتر جلب توجه كند
- از تركيب رنگ هاي عجيب و غريب استفاده نكنيم
- از رنگ هاي تند اصلا استفاده نكنيم
- براي رنگ هاي متن از رنگ هاي گروه مشكي استفاده كنيم
- زياد از رنگ هاي قهوه اي و نارنجي استفاده نكنيم
- از سايه ها و گردانيت ها استفاده كنيم
- از فضاهاي سفيد انتخاب كنيم
حتما با متخصص UI مشورت كنيد-